• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Det är ju inte för inte som skuldsanering ser ut som den gör med inbetalningar och den tid saneringen skall pågå. Den ekonomiska rehabiliteringen är en stor del av processen. Man får redan från inledande visa att man klarar de krav som ställs. Jag är oerhört tacksam för att jag blev beviljad och får en ny chans som skuldfri.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Hur många tror du inte skulle kunna lösa ett samlingslån med hjälp av sambos osv ? För att beta av allt på en gång sen vara fri ? jag hade lätt gjort det ! Sen ändras ju förutsättningarna under 5 år ibland tjänar du mer = betala mer , vissa har nollplan ett tag .. jag tycker det är rättvist ! Man har bara sig själv att skylla .. men det är vad jag tycker

Jag har ingen som kan hjälpa mig. Däremot har jag en fru som inte står med i ansökan och som är fri från anmärkningar men jag tänker aldrig någonsin be henne att lösa mina (våra skulder) med ett stort lån eftersom vi har gjort upp en plan.

När vi är skuldfria när jag är 39 år gammal så ska vi spara ihop över miljonen på fem år och sedan bygga oss ett hus och där åldras ihop.

I ärlighetens namn så hade vi det bättre innan jag gjorde denna första betalningen till kfm. Funderar starkt på att dra tillbaka skiten och lösa allting själv. Hade mycket bättre innan kfm och inledandet kom in i bilden. Tre anmärkningar som försvinner i 2023 och kunnat putta in extra på varje lån.

Varför jag sökte om skuldsanering var för att jag har två feta lån ihop på över en halv miljon i Norge. Därför. Annars hade jag kunnat löst mina skulder själv och betalat in extra. En skuld för exempel är på bara 22k som jag kunnat löst av under sommaren och en annan som är under 50k hade jag kunnat löst av innan året är slut. Sedan jag sitter där med tre skulder över 200 tusen kronor.

Sitter nu med 9200 kr och då ska bilmekaniker betalas på 5320 kr, csn 1020 kr och ett privatlån på 1200 kr. Kvar till 25 maj har 1600 kr.

Vi pratar om att dra tillbaka önskan och istället lösa allt själv.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
I Norge är det annorlunda när du söker skuldsanering (gjeldsordning). Då sitter man i ett rum, konferensrum med alla man har skuld till och samtalar med. Man får en tid och ett datum för möte. Sedan sitter man där och samtalar. Man finner en förklikning (forlikningsrådet som det heter i Norge) men i Sverige där sker allt via tfn och email.
 

Johanna333

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
17 Juli 2020
Meddelanden
34
Mottagna reaktioner
19
Poäng
52
Hej!
Nån som kan hjälpa mig förklara. Försökt nå min handläggare.
Har inledande sedan november fick då ett belopp betala , fick sen hem en betalplan med ett högra belopp, den behövde justeras i samband med löneökning och har inte fått hem den skriftligt.

Skickade mejl och frågade fick detta till svar.

Hej!


Jag har skickat ut förslaget till borgenärerna, och väntar in deras yttrandetid.

Vi brukar skicka ut de skriftliga ändringarna i samband med det slutliga beslutet. Du ska ju fortsätta betala enligt inledandebeslutet fram tills du får ditt slutliga beslut, så därför brukar vi inte skicka ut ändringarna förrän med det slutliga beslutet.


Innebär detta att jag ska betala det lägre beloppet som jag fick vid inledandet. Alltså inte förslaget som jag efter ändringarna godkänt.

Mvh Johanna
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Hej!
Nån som kan hjälpa mig förklara. Försökt nå min handläggare.
Har inledande sedan november fick då ett belopp betala , fick sen hem en betalplan med ett högra belopp, den behövde justeras i samband med löneökning och har inte fått hem den skriftligt.

Skickade mejl och frågade fick detta till svar.

Hej!


Jag har skickat ut förslaget till borgenärerna, och väntar in deras yttrandetid.

Vi brukar skicka ut de skriftliga ändringarna i samband med det slutliga beslutet. Du ska ju fortsätta betala enligt inledandebeslutet fram tills du får ditt slutliga beslut, så därför brukar vi inte skicka ut ändringarna förrän med det slutliga beslutet.


Innebär detta att jag ska betala det lägre beloppet som jag fick vid inledandet. Alltså inte förslaget som jag efter ändringarna godkänt.

Mvh Johanna
Ja, du skall betala enligt beslutet från inledande. Även om du godkänt betalplanen så gäller inledandebeslutet intill dess du får slutligt besked.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Holy crap nu blev jag nervös. Fick precis ett sms om att en handläggare har påbörjat handläggningen av min ansökan om skuldsanering och kommer att ringa mig under dagen :oops:
Det kommer gå jättebra! Ta det bara lugnt och svara på de frågor hen har. Hen har avsatt tid för ert telefonsamtal så du behöver inte heller känna någon stress över att hinna få med allt :) Lycka till!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp